.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



dinsdag, januari 15, 2008

Defensie: foto's moeten onze boodschap uitdragen

Voor wie zich nog afvraagt of een legerfotograaf een journalistieke functie vervult, citeer ik het huisstijlhandboek van het Ministerie van Defensie, met name de Richtlijnen voorlichtingsmiddelen Fotografie. Let vooral op de laatste zin:

Fotografie is een krachtig middel. (...) We moeten ons daarom afvragen welke boodschap er van een foto uitgaat en proberen beelden te verkrijgen die het juiste verhaal vertellen. Ten aanzien van Fotografie wil Defensie de rol die mensen in de organisatie spelen meer benadrukken. Daarnaast moet de foto laten zien hoe Defensie de kerntaken uitvoert, zoals het waarborgen en bevorderen van vrede, veiligheid en vrijheid. (...) Deze beelden zijn met name essentieel in de externe communicatie. Treffende beelden van militair en burgerpersoneel tijdens het dagelijkse werk kunnen bijdragen aan de herkenbaarheid en het 'wij-gevoel'.

De foto is het middel om de boodschappen te ventileren.


Conclusie: de legerfotograaf is boodschapper van Defensie. Dat noemen we in een treffend woord propaganda. Exit legerfotograaf Sjoerd Hilckmann als deelnemer aan de Zilveren Camera.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?